SSC 2.0 – nya ägare, nya möjligheter och förbättrade interna processer
SSC, Skellefteå Snickericentral, har gått in i en ny era med nya ägare och ledarskap. Under konceptet SSC 2.0 satsar företaget på att förbättra sina interna processer, stärka kundrelationerna och möta framtidens utmaningar med förnyad styrka och fokus på kvalitet och kundnöjdhet.
Hösten 2023 – en ny era börjar för SSC
Hösten 2023 markerade en betydande milstolpe för SSC, Skellefteå Snickericentral. I september skedde ett ägarbyte där SSC Partners tog över som huvudägare. Detta ägarskifte skapade nya möjligheter för SSC framtida utveckling. Samtidigt tillträdde Paul Söderberg, tidigare försäljningschef, som ny vd.
Det nya ägarskapet innebar att SSC inte längre var ägt av fabriker utan stod på egna ben. Detta skapade nya möjligheter för företaget att tänka nytt, bli en attraktiv och flexibel arbetsgivare samt ett vinstdrivande företag. Därmed inleddes arbetet med det nya konceptet SSC 2.0.
SSC 2.0 börjar ta form
SSC har alltid varit kända för sin kunskap, service, expertis och kundperspektiv. Denna position ska behållas och förbättras ytterligare, med fokus på kontinuerlig utveckling. Det har bland annat inneburit förbättring av interna processer, rutiner och ett omfattande digitaliseringsarbete. SSC kommer också att förstärka kundansvaret för att komma närmare kunderna.
SSC har fokuserat på att lyfta fram sin expertis kring projekt som rör skolor och utbildning, vård och omsorg samt kriminalvård och anstalter. För att komplettera detta och ytterligare förstärka sitt stöd och sin hjälp till kunderna har SSC också inriktat sig på att tydliggöra och förbättra deras projekteringsstöd, arkitektrådgivning samt förtydliga sitt redan starka montageerbjudande mot marknaden genom SSC Entreprenad.
Utmaningar, reflektioner och framtidsutsikter för SSC
Det aktuella världsläget har gjort den första halvan av 2024 utmanande för SSC, liksom för många inom branschen, med en konjunktursvacka som påverkat de offentliga segmenten. Detta har lett till reflektion och eftertanke inom företaget. SSC har fortsatt att driva innovation genom digitala kanaler och sociala medier för att nå ut till sina kunder och driva affären framåt, vilket har resulterat i att SSC har fått sitt bästa resultat någonsin i NKI-undersökning* (resultat 74). SSC ISO 9000 och 14001-certifieringar är fortsatt gällande, vilket understryker företagets åtagande att leverera högsta kvalitet och miljöstandard.
SSC står redo att möta framtidens utmaningar med förnyad styrka och fortsatt fokus på kundnöjdhet och kvalitet.
* En NKI-undersökning mäter kundnöjdhet. Undersökningen ger möjlighet att utvärdera kundernas nöjdhet, identifiera förbättringsområden och att internt jämföra resultaten mellan olika typer av kunder eller olika produktområden. Undersökningen gjordes av Prognoscentret.