Högtryck inom SSC-gruppen trots nyligen passerad lågkonjunktur

20110211-SSC-Personal-webb

– Vi klarade finanskrisen bra, och har aldrig tillverkat så många fönster som vi gör just nu. 2011 har vi budgeterat för en 10-procentig tillväxt, och då har vi varit försiktiga. Det gör att vi behöver rekrytera personal, säger Johan Grahn, VD för fönstertillverkaren SSC Snidex.

Även SSC Klingan som tillverkar glas- och entrépartier har trots lågkonjunkturen kunnat utvecklas och växa på ett imponerande sätt.

– Vi har förnyat hela vår maskinpark sedan mitten av 00-talet och ökat vår personalstyrka med mer än 60 procent. Idag har vi mycket god beläggning och en hög teknik- och kunskapsnivå. Flera av våra medarbetare är högskoleutbildade. Det är förmodligen unikt för företag i vår bransch och storlek, säger SSC Klingans VD Staffan Hällgren.

Både Snidex och Klingan är överens om att modellen med gemensamt SSC-varumärke har gett dem, och ger, betydelsefulla konkurrensfördelar.

– Varumärket SSC är enormt värdefullt eftersom det så känt i hela byggbranschen. Tack vare ett aktivt och kunnigt säljbolag får vi snabb återkoppling om nya marknadsbehov. Det har vi stor fördel av i vår produktutveckling, säger Klingans Staffan Hällgren.

– SSCs stora bredd gör också att vi på Snidex får draghjälp av andra produktområden. Dessutom har vi en ”intern spänst” i dialogen med säljbolaget som sporrar oss att hela tiden bli bättre, betonar Johan Grahn.

Framgångar för de enskilda producentföretagen är betydelsefullt på flera sätt för SSC i ett gemensamt, övergripande perspektiv.

– Det är ett kvitto på att vår samverkansfilosofi är effektiv när det gäller att klara konjunktursvängningar. Dessutom stärker det oss alla inom SSC inför viktiga och strategiska framtidsbeslut – som den stora exportsatsningen inom Norden som vi inlett nu, sammanfattar SSCs VD Peter Forsséll.

anders@cco.se