Fönster från SSC dämpar Ådalsbanans buller

Ådalsbanan, den 18 mil långa järnvägen mellan Sundsvall och Långsele, byggs för fullt. Den kommer att ansluta till Botniabanan vid Ångermanälven och tillsammans med Ostkustbanan bildar Ådalsbanan och Botniabanan en sammanhängande kustjärnväg för snabba transporter. Bygget av Ådalsbanan är ett av Sveriges största järnvägsprojekt och består dels av upprustning av dagens järnväg, dels byggs två nya järnvägssträckor där den gamla banan är för dålig. Slut med sömnbesvären Idag utsätts totalt cirka 500 000 svenskar av buller från spårbunden trafik. Tågtrafikbuller orsakar framför allt sömnstörningar och kommunikationsstörningar. Men nu ska det nu bli slut med detta efter Ådalsbanan. I Ådalsbaneprojektet ingår…

Ådalsbanan, den 18 mil långa järnvägen mellan Sundsvall och Långsele, byggs för fullt. Den kommer att ansluta till Botniabanan vid Ångermanälven och tillsammans med Ostkustbanan bildar Ådalsbanan och Botniabanan en sammanhängande kustjärnväg för snabba transporter. Bygget av Ådalsbanan är ett av Sveriges största järnvägsprojekt och består dels av upprustning av dagens järnväg, dels byggs två nya järnvägssträckor där den gamla banan är för dålig.

Slut med sömnbesvären

Idag utsätts totalt cirka 500 000 svenskar av buller från spårbunden trafik. Tågtrafikbuller orsakar framför allt sömnstörningar och kommunikationsstörningar. Men nu ska det nu bli slut med detta efter Ådalsbanan.

I Ådalsbaneprojektet ingår nämligen att byta ut sovrums- och vardagsrumsfönster i 371 närliggande fastigheter som vetter mot järnvägen. Kraven som ställs på fönstren är att de boende ska ha en ljudnivå på maximalt 45 decibel inomhus.
– Det fönster som vi valt uppfyller väl de krav på teknisk prestanda som Banverket ställt och dessutom är det ett snyggt fönster, säger Ulf Rosenius, säljare vid SSC Skellefteå AB.

Fönstren till Ådalsbanan tillverkas av Snidex AB i Burträsk som hittills hunnit med två leveranser.
– Fönstren levereras i etapper fram till årsskiftet. Det här ger en bra grundbeläggning i vår fabrik, konstaterar Richard Widmark, Snidex projektledare för fönsterleveranserna.
– Vi är mycket nöjda med hur samarbetet fungerar. Att vi som huvudentreprenör kan prata direkt med folk från fönsterfabriken underlättar kommunikationen. När vi anlitat andra leverantörer har vi alltid haft en säljare som mellanhand. Det här är mycket smidigare, menar Conny Grundel.

Byter ut alla fönster

För Grundels är Ådalsbanan ett ovanligt stort projekt. Normalt brukar deras order vid bullersaneringar ligga i spannet 2-5 miljoner kronor.
– Men den här gången handlar det om jobb för 20 miljoner kronor. För att klara uppdraget har vi anställt tolv nya medarbetare. Det är roligt att kunna göra det mitt under finanskrisen, säger Conny Grundel.

Han konstaterar att det förmodligen i slutänden kommer att bytas betydligt fler fönstren än de 2 800 som Banverket bekostar.
– Många fastighetsägare som bor vid banan passar nu på att byta ut alla sina fönster. Bullersaneringen kommer ju lägligt när det finns möjlighet att få ROT-avdrag, avslutar Conny Grundel.

anders@cco.se